Jatka
Project data:
Architects: gutgut | Partners: Roman Žitňanský, markoandplacemakers, LABAK (Landscape), Nina Bartošová | Autors: Lukáš Kordik, Štefan Polakovič, Roman Žitňanský, Tomáš Vrtek, Igor Marko, Boris Ondreička,
Landscape design: Michal Marcinov | Location: Ostrava, Czech Republic | Status: Invited competition | Client: City of Ostrava | Project date: 2016 | Credits: gutgut
Cieľom centra PLATO je sprostredkovávať kontext súčasného umenia (historický i najsúdobejší s výhliadkou do budúcnosti) širokej verejnosti. Pojem širokej verejnosti by sa mohol zdať byť komplikovaným alebo i príliž nekonkrétnym – my však v potencialite miesta nového PLATO naozaj vnímame jeho pravdivú prirodzenosť širokú verejnosť nielen definovať, saturovať, ale práve tvoriť. Umenie ako také má úžasnú schopnosť pohostinnosti medzi publikami a disciplínami.
Princípom projektu je otvorenosť, adaptibilita a bezbariérovosť voči viacerým segmentom spolupráce a návštevníctva, ktoré sa inde môžu cítiť vylúčene. Chceme vytvoriť priestor (i jednotlivé multifunkčné sekcie), ktorý bude ponúkať uplatnenie prepojenia exteriéru a interiéru v dynamike ročných období i delenia týždňa ako aj v rôznorodej logike otváracích hodín viacerých prevádzok prítomných. Chceme vytvoriť infraštruktúru spojenia výskumu, štúdia, práce, zážitku a oddychu / znalosti i skúsenosti. Chceme vytvoriť podmienky pre generatívne osvojovanie si a zdieľanie areálu rôznymi vekovými, sociálnymi a subkultúrnymi skupinami naraz. Chceme priniesť riešenie, ktoré bude iniciovať kooperáciu viacerých inštitucionálnych entít priamo na mieste.
Integrovaný spoločensko-kultúrny priestor
Riešenie multifunkčného priestoru súčasného umenia je koncipované ako veľkorysí a plne integrovaný aktívny spoločenský priestor, ktorý tvoria prepojené a zároveň samostatne fungujúce verejné priestory a objekty. Zámerom navrhovaného architektonického riešenia je vytvoriť funkčný priestor kultúrneho centra a zároveň v optimálnej miere zhodnotiť existujúce historické hodnoty areálu bývalého Mestského bitúnku v Moravskej Ostrave. Spôsob obnovy zachovaného komplexu pracuje s rôznorodosťou jednotlivých vrstiev, pričom považujeme za dôležité, aby bola v konečnom výsledku čitateľná historická etapovitosť, s akou areál vznikal, a neskoršie zásahy boli vnímané ako prirodzená súčasť danej priemyselnej architektúry.
Koncepcia novej funkčnej náplne rozvíja pôvodný pavilónový charakter vzájomne (stavebne a dispozične) prepojených objektov v západnej a južnej časti areálu. Základ priestorového organizmu tvorí otvorená pobytová lúka, pôvodný historický objekt galérie, aktívne vnútorné átrium a multifunkčný pavilón. Adaptabilná a efektívna organizácia prevádzkových možností je postavená na priestorovej a zážitkovej diverzite, ktorej obsahovým motorom je kultúrno spoločenská interakcia. Funkčný kuturno-spoločenský priestor je postavený na robustnej organizácii, ktorá umožňuje prevádzkovateľovi dlhodobý, kontinuálny a ekonomicky udržateľný program.
Verejný priestor
Animovaný verejný priestor je dôležitou a neoddeliteľnou programovou súčasťou celého riešenia. Demokratický zelený priestor pobytovej lúky je samostatne fungujúcou destináciou, spontánnym priestorom pohody a stretávania sa. Zelená lúka je javiskom a hľadiskom zároveň. Je otvoreným priestorom určeným na rôznorodé spoločenské kultúrne eventy a výstavy. Veľká mierka lúky je kombinovaná vnútorným intímnejším verejným priestorom átria, ktoré vzniklo oddelením nového pavilónu od historickej budovy. Átrium vytvára aktívnu membránu medzi starým a novým a je prirodzeným predĺžením aktivít do exteriéru. Átrium môže fungovať ako samostatný uzavretý alebo otvorený prechodný priestor. Konfigurácia exteriéru umožňuje viaceré manažované vstupy do objektov a celého mikroareálu.
Objekty a program
Odčlenenie, posilnenie a priestorové očistenie historického objektu ponúka viaceré výhody, ktoré ponúkajú nezvyčajne veľkorysý priestor pre súčasné umenie a to nielen v lokálnom ale aj Stredoeurópskom kontexte, kde podstatná väčšina umeleckých inštitúcií je odkázaná pracovať v proporciách mestskej palácovej architektúry – teda nie v halách, ale iba v izbách. O takýto unikát sa môže PLATO opierať aj v produkcii s umelcami a umelkyňami samými – ponúkať im dokonalý priestor pre realizáciu ich vízií – charakter miesta častokrát býva pre nich silnou motiváciou.
Takejto prevádzke podmieňujeme možnosť vytvorenia jedného lineárneho parcouru celou budovou (monumentálny skupinový, tématický alebo indiviuálny, retrospektívny projekt), ako aj možnosť bez narušenia (medzi jedným a druhým) zostavovať minimálne tri samostatné projekty naraz (systém rozdelenia jednotlivých hál a miestností), a to aj v prelínajúcich sa dobách trvania (ak jedna výstava je už v perióde inštalácie neruší druhú ešte prebiehajúcu). Aj keď preferujeme akcentovať rozmernejšie priestory, pre komfort práce s rozmanitosťou umeleckých diel nevylučujeme aj komornejšie. Celok potom poskytuje škálu funkčných proporcií, typológií. Pre zabezpečenie takto plynulého chodu je nevyhnutné aj silné flexibilné technické a skladové zázemie so samostatným prístupom (bez interferencie s návštevníkmi).
V rámci intenzity génia loci prítomného, v našom teritóriu nebývalý príklad zachovanej kvality industriálnej architektúry rannej moderny – prvotne navrhujeme dispozíciu, a predpokladáme neskoršiu detailnú analýzu miesta pred krajne citlivou rekonštrukciou jednotlivých segmentov a štruktúr – aby sme udržali množstvo unikátnych elementov. Pôvodný historický objekt je priečne otvorený komunikačným a vstupným lobby, ktoré obsahuje kontrolovaný vstup, recepciu v kombinácii s mikro-kafe, shop-om a tematickým kníhkupectvom. Vstupná lobby prepája hlavné exteriérové priestory pobytovej lúky a vnútorného dvora. Zároveň je linkom k novej pavilónovej prístavbe.
Historickú zástavbu dopĺňa novonavrhovaný objekt pozdĺž Porážkovej ulice, ktorý hmotovo uzatvára pôvodný areál, pričom vytvára vnútorné átrium. Architektonicky jednoduchý objekt v pohľadovom betóne s veľkými okennými otvormi, umožňuje návštevníkom kochať sa pohľadom na západnú fasádu najstaršieho zachovaného objektu – pôvodnej chladiarne z roku 1891 – a nadväzujúcej novšej chladiarne z roku 1902 aj z interiéru novostavby.
Nový pavilónový objekt akumuluje a kombinuje funkcie auditória, kafe-gastra, administratívy a doplnkovej rezidencie pre hosťujúcich umelcov. Objekt je individuálne manažovateľný a može fungovať v osobitom prevádzkovom režime. Lineárny pavilón je obsahovo adaptovateľný a ponúka prevádzkovateľovi možnosti budúceho rozšírenia. Prevádzka je integrovaná s vnútorným átriom a jeho doplnkovou funkciou.
Historická regenerácia a obnova
Cieľom je vyzdvihnúť impozantný charakter pôvodnej architektúry, čo znamená, že sa v prípade zachovaného historického muriva obnovuje pôvodná režná tehlová fasáda a chýbajúce okenné výplne dopĺňajú podľa zachovaných kovových konštrukcií. Na miestach, kde došlo v priebehu 20. storočia k pomerne drastickým zásahom, a pôvodné časti boli celkom odstránené, navrhujeme doplniť historickú fasádu novotvarom. Tam, kde je cieľom podporiť výrazovú celistvosť komplexu – východná fasáda bývalého objektu porážky prasiat a novšej chladiarne – kde situujeme hlavný vstup do kultúrneho centra, sú nové steny navrhnuté z pohľadového pigmentovaného betónu, ktorý kopíruje členitosť pôvodnej fasády.