Čierna Voda
Project data:
Architects: gutgut | Autors: Lukáš Kordík, Štefan Polakovič, Jana Benková, Matěj Honč, Alan Prekop, Simona Tóthová, Hana Laššová | Location: Čierna Voda, Slovakia | Status: Invited competition | Client: Private | Project date: 2016 | Credits: gutgut
Celkový urbanistický koncept vychádza jednak z charakteru územia Čiernej vody, ale najmä zo špecifického nastavenia Masterplánu SPARKCITY, ktorý bol podkladom nového územného plánu zóny: “Chorvátsky Grob – Čierna Voda”. Ten tvoria jednotlivé štvrte s vlastnou identitou a unikátnou atmosférou. Z tohoto dôvodu parametre ďalšieho vývoja vychádzajú z postupného vytvárania novej komunity uživateľov, priamo naviazané na existujúcu dynamicky sa rozvíjajúcu zástavbu rodinných domov v bezprostrednom kontakte s riešeným územím a na priestorovú štruktúru integrovaných a vizuálne idetifikovateľných mestských blokov. Mestské bloky sú integrované do formálnej urbánnej siete vychádzajúcej z Masterplanu celého rozvojového územia. Sledujú nastavenia uličnej čiary na perimetri novej mestskej štvrte, čím definujú jasnú hranu budúceho parku. Smerom do vnútra, je navrhovaná štruktúra vizuálne rozdrobená – formovaná bodovými bytovými domami. Do tejto formálnej siete je vložená „náhodná“ neformálna sieť, ktorá prechádza mäkkou zvlnenou krajinou lúk, dvorov, predzáhrad bytov a externých mikropriestorov prekrývajúcou prestrešené garáže. Kombinácia jasne definovanej štruktúry s náhodnou vytvárajú špecifický charakter novej štvrte.
Kvalita mestského prostredia závisí od bezbarierového prístupu, dostupnosti a priechodnosti územia. Kontinuita prostredia je vďaka tomu chápaná nielen formálne, ale aj psychologicky. Aktívny parter, privátne mikrodvory medzi priestorom ulice a domami, zvlnená zelená krajina privátnych dvorov na strechách parkovacích garáží prechádzajúca miestami do priestoru ulice, vytvárajú unikátnu priestorovú kulisu. Aj napriek vizuálnej diverzite ja zachovaná jasná priestorová orientácia a objemová kompaktnosť novej mestskej štvte.
Eliminovaním automobilovej dopravy vo vnútri štvrte vytvárame bezpečné prostredie pre voľný pohyb jej budúcich obyvateľov. Náš návrh kombinuje vonkajšie parkovacie státia na celom perimetri riešeného územia s prestrešenými/ zazelenenými garážami na teréne so vstupmi umiestnenými na okraji územia.To všetko vytvára predpoklady pre vznik živej ulice, ktorú chápeme ako bezpečný verejný priestor zdielaný nielen obyvateľmi štvrte, ale aj navštevníkmi z okolitej zástavby.