Residence Žižkov

Project data:
Architects: gutgut | Partners: JRKVC, LABAK | Authors: Lukáš Kordík, Štefan Polakovič, Peter Jurkovič | Project team: Jana Čelková, Kristína Tomanová, Luboš Doboczi, Tomáš Vrtek | Location: Praha, Czech Republic | Status: Competition | Client: Private | Project date: 2019 | Credits: gutgut

Navrhovanú zástavbu chápeme ako jeden celok zložený z dvoch rozlične koncipovaných častí “vnútornej a vonkajšej krajiny”. Vonkajšia krajina je tvorená líniovými objektami osadenými na severnej a východnej hrane územia tak, aby bol podporený a zdôraznený pocit mestského bloku a vznikla nová kompaktná uličná čiara. Nové objekty majú mestotvorný charakter a zároveň výtvárajú ochranný obal vnútornému prostrediu solitérnych objektov.
Vnútorná krajina je charakterizovaná rozvolnenou štruktúrou solitérov osadených na podnoži v zeleni. Solitérna zástavba umožňuje vizuálny kontakt s existujúcou hmotou zelene na južnej hrane riešeného územia a otvára priehľady na plánovanú nižsie položenú zástavbu v priestore bývalého nádrazia Žizkov. Ich vzájomnou komunikáciou sa tak vytvára plne integrovaný obytný priestor, obytná krajina.
Charakter zástavby sa plynule mení od severu na juh tak, aby previazal dôležité kvalitatívne parametre. Nové budovy a ich obsah je plnohodnotne prepojený s fungujúcim a atraktívnym verejným priestorom. Perimeter aj vnútro navrhovanej zástavby sa stáva aktívnou spoločenskou obývačkou. Pocit domova nie je ohraničený a prelieva sa otvoreným prostredím. Vytvorením uzlových priestorov sa definovalo spoločensky aktívne územie. Ich charakter sa mení v závislosti od polohy v území a funkčnej náplne. Tvoria čitateľnú sieť s jasnou orientáciou a zapamätatelnosťou. Vzniká tak kontinúlany zážitkový a vizuálne atraktívny mestský priestor.
Architektonické stvárnenie fasád odpovedá funkcií a polohe objektov v rámci mesta a kontextu. Parter líniových domov je z veľkej časti obsadený občianskou vybavenosťou. Vyzuálne tvorí materiálovo odlíšený sokel, charakteristický rytmom veľkých presklených plôch so stĺpmi obloženými materiálovo trvácnymi betónovými prefabrikovanými platňami s jemnou štruktúrou. Obytným podlažiam dominuje hladká fasáda s keramickým obkladom smerom do ulice a omietanými fasádami orientovanými smerom do vnútra územia. Charakteristickým prvkom liniových domov je ustúpenie fasády v miestach verikálnych jadier. Sú materiálovo odlíšené v omietke a členia fasádu v previdelnom kroku. Vnútorné solitérne objekty sú vyrazovo jednoduché omietané objekty na betónovej podnoži. Jednotlivé podľazia sú oddelené jemnou rímsou. Horné podlažia sú materiálovo odlíšené lesklým hlinikovým obkladom.
Dopravná obsluha je logicky napojená na mestskú infraštruktúru. Novo navrhovaná ukľudnená obslužná komunikácia je navrhovaná na južnej hrane pozemku, vďaka čomu územie fyzicky nerozďeľuje. Vzniká tak plnohodnotnotný obytný priestor bez dopravného impaktu. Obslužná komunikácia sprístupňuje podzemné garáže mimo hlavného dopravného ťahu. Pešie ťahy umožňujú prirodzený pohyb územím. V priečnom smere definujú priepustnosť lineárnej štruktúry a vytvárajú priečne napojenie “zelenú liniu”, zdielanú trasu pre peších a cyklistov. V pozdĺžnom smere prepájajú pozemok s priľahlým mestským parkom.

Our design is the beginning of a successful story and the shape and content of our proposal is developed to combine several important qualitative parameters. The proposed structure of the residential district of Residence Nádraží Žižkov responds to the determining environment in its immediate context. Through its composition, it also links to the planned development in the adjacent residential areas.
We consider the proposed development as one whole composed of two different parts – the inner and outer landscape. The outer landscape is made up of linear blocks set on the northern and eastern boundaries of the site, in order to reinforce the arrangement of a city block and creation of a new compact street line. The new buildings have a strong urban character and at the same time create a protective buffer to the inner landscape, which is characterized by a loose structure of solitary blocks set within greenery. The solitary blocks enable visual contact with the existing landscape on the southern boundary of the site and open up views towards the planned development beneath, in the area of former Žizkov Railway Station. Their mutual interaction creates a fully integrated living space – a living landscape. The nature of the development changes gradually from north to south in order to link important qualitative parameters. The new buildings and their content are fully integrated with a functional and attractive public space. Both the perimeter and the interior of the proposed development thus become an active ‘living room’. The feeling of home is not delineated and spills into open spaces. Socially active areas are defined through creation of nodal spaces. Their character varies depending on their position and functional content. They form a readable network with clear orientation, creating a continuous experiential and visually attractive urban space.
The architectural design of the facades corresponds to the function and location of the blocks within the city and its immediate context. The liner blocks have largely an active frontage on ground floors filled with services and amenities. Visually the ground floor forms a distinguishable plinth, characterized by the rhythm of large glazed areas with columns lined with fine-grain finish precast concrete panels. Residential floors are expressed with a smooth facade with ceramic cladding facing the street and plaster finish facing the inner courtyard. A characteristic feature of the liner blocks is a step-back of the façade where vertical cores are located. These are materially distinguished in plaster and break the façade rhythm in regular steps. The inner solitary blocks have a simple expression of plaster façades on a concrete base. The residential building floors are separated by a fine ledge on elevations. Top floors are clad in shiny aluminium.
The proposed transport arrangement is logically linked to the existing infrastructure. The proposed calm service road is on the southern boundary of the site, keeping the entire site unified. This enables creation of a living environment with minimal transport impact. The service road provides access to underground car parking. A network of walking paths allows natural movement through the area. In the transverse direction the paths define the permeability of the linear structure forming a “green line” – a shared route for pedestrians and cyclists. In the longitudinal direction they connect the area with the adjacent city park.
 

Previous / Next

Category:
Date:
Back To Top
a

Display your work in a bold & confident manner. Sometimes it’s easy for your creativity to stand out from the crowd.

Social